Infracțiuni penale la Artmark
În urmă cu câteva săptămâni vă prezentam o Reimpresiune Gorjan (aici) cu care cineva încerca să facă un ban "cinstit". Dar mă rog, acolo era vorba despre o reimpresiune, deci lucrurile sunt la limita legalității, nu este același lucru cu vânzarea de falsuri, cel puțin eu așa consider. De ce consider situația ca fiind la limita legalității ? Pentru simplul fapt că reimpresiunile sunt emise de către autoritățile statului, în speță Administrația Poștală, și cum statul nu se poate "băga la pușcărie" singur... suntem la zona gri a legii. Din fericire reimpresiunea a rămas nevândută.
Dar aia a fost un nimic, moțul la... a fost un alt lot. Licitația care și-a propus să relanseze filatelia românească ne-a oferit ocazia să admirăm în toată splendoarea un adevărat "tun" filatelic.
În cadrul licitației la poziția 47C a fost oferit ca exemplar autentic un Cap de Bour - 108 parale, una dintre piesele cu greutate ale filateliei clasice românești. Daca ar fi să credem descrierea piesei, aceasta este însoțită de certificat de autenticitate, și așa cum se poate vedea este într-o stare excelentă. Motiv pentru care si-a găsit și cumparator, cel puțin doi centauri au licitat pentru ea.
Piesa a avut un preț de plecare de 5.500 € și a fost vândută pentru 8.500 €. Dacă luăm în calcul cota de catalog de 15.000 €, am putea spune că obiectivul licitației a fost atins, este un preț avantajos atât pentru vânzător cât și pentru cumpărător. Și-a revenit piața !
Dar tot ce-i bun se strică repede, din păcate piesa este un fals, un fals Sperati mai exact. Despre falsurile Sperati am publicat în trecut o serie de articole prin care îmi place să cred că am atins punctele esențiale ale activității lui Jean de Sperati, puteți să consultați respectivele articole aici. Dar pentru că toate falsurile au puncte slabe, și falsurile reaizate de acesta au puncte slabe, care pot ajuta experții la depistarea lor. Unul din punctele slabe ale acestor falsuri sunt ștampilele, Sperati fiind în primul rând un artist (în adevăratul sens al cuvântului) nu a acordat suficientă atenție acestora, motiv pentru care ștampilele realizate de acesta lasă de dorit. Stampila de pe marca noastră sare în ochi imediat unui filatelist deprins cu stampilele clasice românești, în special cifrele.
Există două tipuri de ștampile "JASSY MOLDOVA", M1 si M1t, primul tip se caracterizează prin faptul că întreagul text din exergă este executat în același tip de font, la cel de-al doilea tip cuvintele din exergă sunt executate cu fonturi diferite. Sperati a încercat să imite aici probabil cel de-al doilea tip. Ștampila nu seamănă deloc cu tipul M1. Ar mai trebui menționat că ștampila M1t a fost dată în exploatare începând cu anul 1862, dată la care mărcile Cap de Bour emisiunea I erau deja retrase.
Dar până aici am putea presupune că vânzătorul ar putea fi totuși de bună credință, poate nu știe totuși ce vinde. Oare așa să fie ?
Respectiva piesă a fost vândută în anul 2012, lotul 1276 din cadrul licitației cu numărul 350 organizată de casa de licitații Heinrich Koethler. Casă de licitații respectabilă, care a oferit piesa drept ceea ce este, ca fals Sperati.
Piesa cu pricina o puteți admira mai jos, este un fals de calitate, dar în niciun caz nu poate valora 8.000 €. Sunt foarte curios cine a eliberat certificatul de autenticitate despre care se vorbește în descrierea licitației. Din păcate, simulacrul de casă de licitații Artmark a ales să-i păstreze anonimatul.
Aș mai menționa că piesa purta pe spate semnatura lui Jean de Sperati când a fost vândută de casa germană de licitații, expertul nostru unde o fi semnat ? Sau poate expertul este chiar Sperati... dar acesta nu elibera certificate de autenticitate.
În concluzie, așa arată un "tun" filatelic, după taxe și comisioane întreprinzătorul nostru rămâne cu cel puțin 7.000 € profit, iar cumpărătorul cu o gaură direct proporțională în contul bancar.
Din punct de vedere juridic fapta vânzătorului, daca a alterat verso-ul piesei îndepărtând semnătura lui Sperati, în complicitate cu prezumtivul expert care a eliberat certificatul de autenticitate se încadrează la articolul 244 Cod Penal. Totuși, infractorii care s-au perindat la putere în ultimii ani au avut grijă să asigure o portiță scursurilor care se ocupă cu genul acesta de business, și "împăcarea părților înlătură răspunderea penală".
Drept la replica
Casa de licitații Artmark a avut amabilitatea să trimită un punct de vedere la articolul meu, aveți mai jos conținutul integral al acestuia:
Referitor la criticile aduse de dumneavoastră timbrului "Cap de bour de 108 parale, Moldova, 1858, însoţit de certificat de autenticitate", poziţie de catalog de licitaţie nr. 47, ar fi de menţionat următoarele aspecte:
1. Certificatul de autenticitate şi descriptiv aferent timbrului precizează "monoclişeu 108 parale Sperati" de altminteri pe verso-ul timbrului este menţionată, în clar, semnatura lui Sperati. Aţi fi remarcat-o cu siguranţă, dacă aţi fi vizitat expoziţia şi aţi fi consultat timbrul şi lecturat descrierea din certificat.
2. De asemenea, Artmark nu "a ales să păstreze anonimatul" expertului ce a realizat descrierea certificatului de autenticitate. Certificatul este asumat şi semnat în clar de Leonard Paşcanu, expert în bunuri filatelice şi prefilatelice, atestat de Ministerul Culturii şi Cultelor. Doar că dumneavoastră nu l-aţi citit, nici în expoziţie, precum nici nu ne-aţi solicitat prin corespondenţă să îl lecturaţi.
3. Remarcăm că luaţi peste picior ambiţia şi efortul nostru de a contribui la, cum numiţi dumneavoastră, "relansarea filateliei româneşti". Vă rugăm ca, în măsura în care sunteţi pasionat de arta şi ştiinţa filateliei, să ne sprijiniţi, asa cum facem şi noi cu pasiunea dumneavoastră, lăsând deoparte îndoielnica ironie. Vă rugăm, de asemenea, să vizitaţi viitoarele expoziţii de licitaţie de filatelie ori, dacă doriţi să le dedicaţi articole, să ne solicitaţi măcar prin corespondenţă datele care vă interesează. Suntem convinşi că s-ar evita critici dezinformate precum cea din "articolul" dumneavoastră.
Echipa Artmark
Mea Culpa
Așadar, am comis o mare eroare, falsul semnalat de mine este un "monoclişeu 108 parale Sperati", iar expertul care a certificat autenticitatea "monoclișeului" este dl. Leonard Pașcanu. Sunt sigur că identitatea expertului nu surprinde pe nimeni.
Deoarece nu toată lumea știe, menționez că "monoclișeul" este piesa metalică folosită pentru tipărirea mărcii poștale, și atât marca autentică (adică aia emisă de către Direcția Poștelor și a Delijanselor Moldovei) cât și falsurile Sperati au fost executate folosindu-se un monoclișeu. Deci trebuie să presupunem că toate persoanele care au licitat pentru acest lot știu cine a fost Sperati și că el a utilizat "monoclișee", și știu și că asta însemnă că este un fals.
Dacă băgăm în ecuație prețul de pornire stabilit de expertul casei de licitații, același d. Leonard Pașcanu, de 5.500 €, eu sunt în ceață complet... Falsurile Spearati nu au sărit niciodată de 1.000 €, și acum dintr-odata cota a suferit o creștere de peste 500%. Nu vă supărație, dar cum se poate explica o asemenea explozie de preț, asta în condițiile în care falsurile aceluiași Sperati zac navândute cu lunile la doar câteva sute de euro ?
Ca să ne facem o imagine și mai clară asupra subiectului voi menționa faptul că exemplarele autentice uzate ale mărcii de 108 parale Cap de Bour s-au vândut în ultimii ani la prețuri între 5.000 € și 11.000 €. Chiar în cadrul licitației Artmark (lot 46C) s-a vândut un exemplar tot ștampilat pentru 6.500 €. Singura diferență între lotul 46C și falsul Sperati este faptul că exemplarul autentic are marginea superioară foarte mică, atinge marginea mărcii. Acum, deoarece casa de licitații și expertul acesteia, dl. Pașcanu, evaluează un preț de start pentru un exemplar autentic la 3.500 € (lot 46C) și pentru falsul Sperati un preț de start de 5.500 € (lot 47C) eu aș avea o întrebare: Dumneavoastră vă ocupați cu filatelia ?
În concluzie, oricine este liber să facă ce dorește cu banii lui, însă eu nu cred că persoanele care au licitat pentru acest lot au fost conștiente că licitează pentru un fals, fie el și un fals Sperati.
P.S. Dragi filateliști, a venit timpul să ne scoatem colecțiile la mezat și să investim serios în falsuri. Acum că am ratat startul cu falsurile Sperati care deja au depășit prețul mărcilor autentice, nu ne mai rămâne decât să ne orientăm către Fournier, Spiro, Sibiesco. Atenție, dacă ratați și trenul ăsta nu vă mai rămâne decât să vă tipăriți singuri mărcile...
Observații la expertiza realizată de dl. Pașcanu
Prin amabilitatea casei de licitații Artmark am intrat în posesia unei imagini a verso-ului falsului și a unei copii a certificatului de expertiză eliberat de dl. Pașcanu.
Pe verso-ul falsului se poate observa prezența semnăturii lui Jean de Sperati, deci piesa se prezintă în starea originală, așa cum a fost vândută de casa germană de licitații în 2012.
În ceea ce privește certificatul de expertiză (click pe imagine pentru formatul mărit) acesta este cel mult o glumă, care vom vedea în continuare în ce măsură demonstrează competența dl. Pașcanu în materie de falsuri Sperati.
1. "Tipografiată cu monoclișeu - pecetă."
Afirmația expertului este valabilă pentru marca autentică, la tipărirea acesteia s-a folosit un clișeu asemănător pecetei și era actionat de sus în jos, la fel ca o pecete. Pentru a avea o reprezentare grafică a mașinii folosite, imaginați-vă ceva asemănator unei stampile timbru sec, dar mult mai mare, acționată cu un levier, etc.
Sperati a folosit pentru realizarea falsurilor sale o presă tipografică, aceasta a și fost prezentată la London 2015 Europhilex, un filmuleț cu aceast puteți gasi aici.
2. "Caracteristicile mărcii sunt analizate în Catalogul Mărcilor Poștale Românești, autor Kiriac Dragomir, perioada 1858 - 1872, pagina 47."
Din nou avem o referire la aspectele mărcii autentice, evident cel mai mare filatelist român nici nu menționează falsurile Sperati în binecunoscutul catalog, cel puțin nu la pagina menționată. Practic întreaga secțiune de caracteristici a certificatului descrie marca autentică.
3. "Monoclișeul de 108 Parale Sperati prezintă toate microsemnele la 108 Parale..."
Trecem peste aspectul evident că subiectul certificatului nu-l constituie monoclișeul, acesta fiind unic atât în cazul mărcii autentice, cât și în cazul falsului. Falsurile Sperati sunt într-adevăr imitații mult superioare falsurilor comune, a opina că prezintă toate microsemnele mărcii autentice este ridicol. Așa cum vom vedea puțin mai târziu, falsurile realizate de Sperati pentru marca de 108 parale sunt foarte ușor de depistat, mai ales acum, când informațiile necesare sunt la îndemâna oricui.
4. "...este extrem de rar, cunoscut doar în trei exemplare."
Afirmație complet gratuită, nimeni nu știe câte falsuri ale acestei mărci a realizat Sperati. Nu am nici cea mai vagă idee cum a ajuns expertul la concluzia că exista numai 3 exemplare, eu am prezentat aici 4, și pot demonstra la orice oră că mai există cel puțin încă un exemplar, ștampilat tot cu JASSY MOLDOVA în tuș roșu.
5. "...o valoroasă piesă de colecție."
Aici nu știu ce să spun, nu știu la ce colecție se referă, poate la colecția proprie. În mod sigur nu se referă la o colecție filatelică, falsurile nu au nicio valoare filatelică.
Identificarea unui fals 108 parale realizat de Sperati
Falsurile Sperati sunt departe de a fi falsuri perfecte, acestea au fost identificate și analizate în urmă cu peste 50 de ani, nu mai prezintă de mult timp un pericol pentru un filatelist avizat. În imaginea de mai jos am evidențiat cu roșu microsemnele falsului și cu verde unul din microsemnele prezente și la marca autentică.
Microsemnele falsului:
1. - spartură în cadrul, în zona orei 5,
2. - arc de cerc între bucla goarnei și muștiuc,
3. - două pete de tuș între goarnă și cadrul mărcii,
4. - corpul goarnei fără linii, corp mat.
Principalele microsemne ale falsului sunt cele de la numerele 1 și 2, prezența acestor doua microsemne la o piesă, Cap de Bour 108 parale, o face suspectă de fals. Celelalte două microsemne se întâlnesc și la unele mărci autentice, acestea au rolul doar de confirmare suplimentară a falsului atunci când există și primele două.
Microsemnul de la nr. 2 nu trebuie confundat cu microsemnul de la nr. 0, care este un microsemn prezent și la mărcile autentice. În opinia mea, și un copil de 4 ani poate identifica un fals Sperati dacă dispune de informațile necesare.
Raritatea și valoarea unui fals Sperati
În primul rând, atunci când vorbim despre valoarea falsurilor Sperati, nu vorbim despre valoarea lor filatelica. Din punct de vedere filatelic falsurile nu au nicio valoare, indiferent de cine a fost cel care le-a realizat.
De-a lungul timpului, marile cluburi filatelice au achiziționat stocurile de falsuri ale celor mai cunoscuți falsificatori în scopul de a fi studiate și prin aceste studii să fie protejați filateliștii. Falsurile sunt de asemenea conservate pentru a stopa răspândirea acestora în dauna filateliștilor. Aceasta este singura valoare "pseudo-filatelica" ce poate fi asociată unui fals.
Totuși falsurile Sperati sunt speciale pentru simplul motiv că sunt cele mai bune falsuri cunoscute, reproducând foarte bine mărcile originale, dar afirmația este valabilă prin comparația cu falsurile comune, care în cele mai multe cazuri sunt simple "caricaturi".
Valoarea acestor falsuri a înregistrat o ușoară creștere după expoziția London 2015 Europhilex, expoziție în care presa tipografică folosită de Sperati și au fost făcute inclusiv demonstrații cu aceasta, și cum era de așteptat evenimentul a facut senzație, însă de la senzație de moment până la creștere stabilă de preț este drum lung... În orice caz, faptul că în cadrul licitației Artmark falsul Sperati a depășit valoarea unei mărci autentice se datorează manipulării licitației de către "expertul" acreditat de M.C.C., dl. Leonard Pașcanu.
Apropo, ministerul amintit nu are competență în acreditarea unui expert filatelic, poate cel mult pentru bunurile proprii. Dar asta nu trebuie să ne mai mire, într-o țară în care șoferii sunt generali, strungarii doctori în drept, pușcăriașii scriitori, etc, etc... de ce nu am avea și experți fabricați la Sculăria MCC ?
Referitor la raritatea falsurilor Sperati, este absurd să vorbim despre raritatea acestora atâta timp cât nimeni nu s-a preocupat cu inventarierea acestora, și nici nu cred că o va face cineva vreodată, deoarece ar fi un demers absolut inutil. Filateliștii sunt interesați doar de cum să le identifice, numărul acestora nu are importanță.
Foarte multe din falsurile lui Sperati circulă încă nedescoperite, iar cei care și-au furat-o așteaptă momentul potrivit pentru a da "leapșa" altuia.
Dacă totuși vorbim despre raritatea acestora, cel mai rar este Carol cu Barbă 10 bani galben, pe care eu personal l-am văzut doar o data. Falsurile Carol cu Barbă, cel de 10 si mai ales cel bicolor de 50 de bani sunt cele mai interesante deoarece au desenul cel mai complict, și mai greu de reprodus. Bănuiala mea este că acestea două au fost realizate printr-o tehnică mult mai complicată, prin litografie, la fel ca originalele.
Și aici, cu permisionea dumneavoastră voi pune punct, las falsurile în grija extrem de protectivă a d-lui. Pașcanu. Sunt convins că sunt pe mâini bune.