Tipografierea emisiunii Paris - 1872 (3)
În inventarul Muzeului Național Filatelic se găsesc câteva materiale rezultate din procesul de fabricație a plăcilor de tipar pentru emisiunile Paris și București. Un studiu amanunțit al acestora ar trebui sa fie după părerea mea un deziderat obligatoriu pentru întreaga comunitate filatelică românească.
Matrița primară
Matrița primară pentru emisiunea Paris a fost realizată, așa cum am spus deja, de către Albert Barre. Din păcate aceasta nu s-a păstrat, dar putem face o presupunere a felului cum arata.
În opinia mea, matriță primară aflată în prezent undeva în subsolurile BNR nu este cea folosită la realizarea Emisiunii Paris, deci nu este cea realizată de Barre. Cel mai probabil este o copie realizată ulterior, pentru Emisiunile București.
Principalul motiv pentru care susțin faptul că nu poate fi matrița realizată de Barre este faptul că aceasta are doar pentru a doua cifră din valoare spațiu gol, astfel devine evident că nu putea fi folosită decât pentru valorile de 10 și/sau 15 bani. Dacă adaugăm și faptul că se știe cu certitudine faptul că pentru marca de 10 bani București I clișeul a fost refăcut, lucrurile devin destul de clare. Totuși eu cred că matrița respectă specificațiile celei realizate pentru emisiunea Paris.
Așadar este foarte probabil ca matrița realizată de Barre să fi arătat la fel ca cea de mai jos, cu excepția faptului că avea tot spațiul valorii gol. Era compusă ca și cea de mai jos din două părți: una fixă (corpul mărcii) și una mobilă (cercul perlat cu efigia regelui Carol I al României).
Desenul mărcii în negativ era gravat direct în oțel moale, care ulterior era câlit.
Continuarea procesului, la atelierul lui Anatole Hulot
În continuare, la matrița primară era atașată valoarea mărcii și ulterior era realizată prin batere o matriță intermediară, și aceasta era realizată tot din oțel. La această matriță intermediară se intervenea adaugând manual microsemnele specifice fiecărei valorii. Mai multe informații despre microsemnele emisiunii Paris puteți gasi aici.
Matrița a fost realizată, în opinia mea, pentru emisiunea Paris.
Mai jos avem o altă matriță provenită tot de la atelierul lui Hulot, în cazul acesteia avem dovada indubitabilă a provenienței, avem ștanța "HULOT GALV" în partea superioară. Și matrița aceasta a fost realizată tot prin batere.
Aceasta este matrița finală, aceasta era utilizată pentru multiplicarea clișeului prin intermediul unei tehnici pe care Hulot reușise să o perfecționeze de-a lungul timpului, este vorba despre galvanoplastie, o tehnică fascinantă utilizată la multiplicarea gravurilor despre care vom vorbi pe larg în următoarea parte a articolului.
Bibliografie:
(1) Documente identificate în arhiva diplomatică a Ministerului de Externe al României referitoare referitoare la fabricarea timbrelor poștale, fiscale și a hârtiilor de valoare la Paris în secolul al XIX-lea - Emanoil Alexandru Săvoiu (2011)
(2) Emisiunea "Paris" (1872-1885) - Marcel Sapira (1996)
(3) România în timpul lui Carol I 1866-1914 - Muzeul Național de Istorie a României (2006)
(4) Istoricul apariției Emisiuni Paris 1872 - Leonard Pașcanu (Almanahul Filatelic 1989)