O piesă foarte ciudată
Într-un lot de eseuri Paris (1872) aparent banal, am găsit o piesă pe care nu știu unde să o încadrez. Așa cum veți vedea în continuare, piesa ridică câteva semne de întrebare.
Piesa este un eseu de 5 bani verde emis cu clișeul Paris; căutând prin piesele pe care nu le-am catalogat încă, am dat și peste perechea lui, valoarea de 3 bani brun. Pentru cine nu s-a prins încă, culorile sunt inversate, la emisiunea Paris, 3 bani este verde și 5 bani este brun.
Câteva detalii despre piesele de mai sus:
- sunt emise amandouă pe hârtie colorată, exact ca mărcile tipice ale emisiunii Paris.
- hârtia este groasă, diferă semnificativ ca grosime de mărcile tipice.
- amândouă sunt gumate, gumajul este curat și uniform, cu crăpături fine, specifice gumei învechite.
Și acum să revenim la problema care de doare: ce sunt aceste piese ? Cu certitudine eu nu pot spune nimic, dar să vedem câteva ipoteze:
Voi exclude din start ipoteza falsului sau ipoteza mărcilor tipice manipulate chimic, este destul de evident că piesele sunt autentice și culorile sunt nealterate, sunt chiar foarte proaspete. Pentru cine dorește mai multe detalii cu privire la microsemnele emisiunii Paris poate consulta un articol mai vechi aici. Așadar, trecem direct la ipotezele care fac sens, și merită discutate.
Reimpresiuni Gorjan / Eseuri București / Probe București
Din păcate, ceea ce se găsește în studiile predecesorilor mei cu privire la distincția eseuri București / probe București / reimpresiuni Gorjan eu cred că este insuficient documentat și multe afirmații sunt legende transmise de la unul la altul, motiv pentru care mă voi rezuma la dovezile empirice de care dispun personal.
Un aspect pe care l-as menționa este faptul că toate piesele de care dispun și care pot fi încadrate la categoriile mai sus amintite sunt emise pe hârtie mai subțire. De asemenea, se cunoște faptul că planșa de 5 bani a fost refăcută la București și principala diferență între planșa Paris și cea refăcută pentru emisiunile București este lipsa punctului din perlă. Deci, logic ar fi ca reimpresiunile Gorjan să nu prezinte acest microsemn. Toate piesele de care dispun confirmă această ipoteză.
La reimpresiunile Gorjan este logic să întâlnim o uzură accentuată a clișeelor, lucru care nu se observă la piesele de mai sus, unde desenul este foarte proaspăt.
Ar putea fi probe sau eseuri emise la București cu planșele primite de la Paris. Dar nici această ipoteză nu stă în picioare, este bine cunoscut faptul că Hulot nu a deconspirat niciodată procesul tehnologic, și acest lucru a determinat o calitate precară a emisiunilor București.
Eseuri Paris
Principalul detaliu care mă determină să iau în considerare această ipoteză este perfecțiunea tipăriturii, specifică emisiunii Paris, și culorile specifice tot emisiunii Paris, reproduse aproape perfect.
Dacă culorile ar fi fost inversate, eu nu aș fi avut niciun dubiu că sunt eseuri Paris. Totuși, dispun doar de aceste două piese, și este mult prea puțin pentru o concluzie categorică.