Tipografierea emisiunii Paris - 1872 (5)

 

3 Octombrie, 2017Autor: Dragoş Negoiţescu

 

Decupajele


Decupajele sunt un element novator folosit de Anatole Hulot la tipografierea mărcilor pe care le realiza. Așa cum am văzut în prima parte a articolului, decupajele au mai fost folosite și pentru emisiunile anterioare realizate de Hulot.

Decupajele constituie secretul profesional pe care Hulot a refuzat să-l dezvaluie, iar într-un final refuzul acestuia de a divulga secretul procesului de fabricație a mărcilor poștale a contribuit la "concedierea" acestuia din funcția de director al Antreprizei franceze însărcinată cu fabricarea timbrelor. Cert este că până la moartea acestuia secretul acestor decupaje a fost păstrat.

Acestea erau realizate prin montarea suprapusă a două straturi de mărci decupate pe o marcă suport:

- marca suport (stânga) era de fapt o coală și avea rolul de ghidaj, de a asigura suprapunerea perfectă a decupajului peste clișeu,

- urma o marcă din care erau decupate colțurile interioare, fața și gâtul efigiei regelui Carol I (mijloc),

- și ultimul decupaj era compus doar din fundalul efigiei, inclusiv cercul cu perle (stânga).

decupaje paris     decupaje paris     decupaje paris



Tipografierea mărcilor


Mai jos am încercat să figurez procesul tipografic propriu-zis. Avem așadar, de la stânga la dreapta: placa de tipar, coala de tipărit și coala de decupaje. Decupajele erau așezate peste coala de tipar pentru a asigura imprimarea uniformă a mărcii, evidențiind totodată microsemnele.

tipografiere paris     tipografiere paris     tipografiere paris


Mai jos în partea stangă aveți suprapunerea colilor peste placa de tipar, în partea dreaptă coala de tipărit și coala de decupaje sunt întoarse cu fata în sus.

tipografiere paris     tipografiere paris


Există suficiente probe materiale pentru utilizarea decupajelor așa cum am descris mai sus. Un exemplu este blocul de eseuri de mai jos, care prezintă pe spate urmele lăsate de decupaje. Avand în vedere că astfel de impresiuni sunt destul de rare, este destul de evident că după tipografiere colile de tipar erau călcate pentru a înlatura urmele lăsate de decupaje.

eseuri paris     decupaje paris


decupaje paris     decupaje paris


decupaje paris     decupaje paris


Până aici lucrurile se știau, însă aici apare o problemă interesantă: ambele blocuri de decupaje de mai sus prezintă la rândul lor urme pe verso, evident lăsate tot de presarea unor decupaje. Urmele sunt prezente în zona efigiei regelui, însă cel mai vizibile sunt la al doilea bloc deasupra capului (ora 11.00).

Se știe de asemenea că există două tipuri de decupaje, acestea diferă ca și culori, dar în primul rând ca și material folosit: unele sunt imprimate pe o hârtie pergament (pânză de calc) și altele imprimate pe o hârtie mult mai groasă (carton). Mai jos aveți un bloc de decupaje din prima categorie, se poate observa că pe acestea s-au adaugat fâșii de hârtie în zonele microsemnelor.

decupaje paris


Marca de 10 bani avea și ea un microsemn în aceeași zonă ca cea pusă în evidență de bucațelele de hârtie de la decupajele de 1 1/5 bani de mai sus. Putem astfel emite ipoteza că foarte probabil peste decupajul de 10 bani de mai sus au fost suprapuse decupaje asemănătoare celui de 1 1/5 bani.

Așadar, rolul și utilizarea efectivă a decupajelor în procesul de tipografiere a Emisiunii Paris este departe de a fi fost lamurit, și nu este exclus să rămână nelămurit mult timp de acum încolo. Totuși, cred că am atins toate elementele esențiale ale procesului de fabricație utilizat de Anatole Hulot.

Cert este că dintre emisiunile realizate de Anatole Hulot emisiunea Paris iese în evidență ca cea mai bine realizată, mult superioară din toate punctele de vedere emisiunilor Ceres, Napoleon III sau Hermes.


...acest timbru este cel mai pefect în ce privește gravarea tipografică și imprimarea dintre toate timbrele folosite pe cele două continente.
Anatole Hulot


Bibliografie:

(1) Istoricul apariției Emisiuni Paris 1872 - Leonard Pașcanu (Almanahul Filatelic 1989)

(2) Tehnica de imprimare a emisiunii Paris - Ilie C. Demetrescu (Filatelia 10/1972)

Partea a-IV-a